Q — выбрать (при повторном нажатии переключаются режимы выделения)
W — перемещать
E — повернуть
G — влючить/отключить отображение сетки
J — включить/отключить выделение выбранного объекта
Горячие клавиши управления видом окон
L — вид слева
F- вид спереди
T- вид сверху
P — вид «перспектива»
F3 — вкл/выкл отображение поверхности объектов ( при выкл. отображаются только грани)
F4 - вказывать/скрыть грани объектов
Другие горячие клавиши
M — открывает окно материалов
Полный список горячих клавиш 3D Max
Main UI Adaptive Degradation Toggle — O Advanced LIghting Panel (Scanline) — 9 Align — Alt + A Angle Snap Toggle — A Auto Key Mode Toggle — N Background Lock Toggle — Alt + Ctrl + B Backup Time One Unit — , (comma) Bottom View — B Camera View — C Clone — Ctrl + V Close Last Activated Explorer — Alt + Ctrl + P Cycle Active Snap Type — Alt + S Cycle Selection Method — Ctrl + F Cycle Snap Hit — Alt + Shift + S Default Lighting Toggle — Ctrl + L Disable Viewport — D Display as See-Through Toggle — Alt + X Environment Dialog Toggle — 8 Expert Mode Toggle — Ctrl + X Fetch — Alt + Ctrl + F Forward Time One Unit — . (period) Front View — F Go to End Frame — End Go to Start Frame — Home Hide Cameras Toggle — Shift + C Hide Geometry Toggle — Shift + G Hide Grids Toggle — G Hide Helpers Toggle — Shift + H Hide Lights Toggle — Shift + L Hide Particle Systems Toggle — Shift + P Hide Shapes Toggle — Shift + S Hide Space Warps Toggle — Shift + W Hold — Ctrl + H Left View — L Lock User Interface Toggle — Alt + 0 Material Editor Toggle — M Maximize Viewport Toggle — Alt + W MAXScript Listener — F11 New Scene — Ctrl + N Normal Align — Alt + N Open File — Ctrl + O Orbit View Mode — Ctrl + R Orthographic User View — U Pan View — Ctrl + P Pan Viewport — I Percent Snap Toggle — Shift + Ctrl + P Perspective User View — P Play Animation — / (slash) Quick Align — Shift + A Redo Scene Operation — Ctrl + Y Redo Viewport Operation — Shift + Y Redraw All Views — ` (grave accent) Render — Shift + Q Render Last — F9 Render Setup — F10 Restrict Plane Cycle — F8 Restrict to X — F5 Restrict to Y — F6 Restrict to Z — F7 Save File — Ctrl + S Scale Cycle — Ctrl + E Select All — Ctrl + A Select Ancestor — Page Up Select and Move — W Select and Rotate — E Select By Name — H Select Child — Page Down Select Children — Ctrl + Page Down Select Invert — Ctrl + I Select None — Ctrl + D Select Similar — Ctrl + Q Selection Lock Toggle — Space Set Key Mode — ‘ (apostrophe) Set Keys — K Shade Selected Faces Toggle — F2 Show Floating Dialogs — Ctrl + ` (grave accent) Show Main Toolbar Toggle — Alt + 6 Show Safeframes Toggle — Shift + F Show Selection Bracket Toggle — J Show Statistics Toggle — 7 Snap To Frozen Objects Toggle — Alt + F2 Snaps Toggle — S Snaps Use Axis Constraints Toggle — Alt + D, Alt + F3 Sound Toggle — \ (backslash) Spacing Tool — Shift + I Spot/Directional Light View — Shift + 4 Sub-object Level 1 — 1 Sub-object Level 2 — 2 Sub-object Level 3 — 3 Sub-object Level 4 — 4 Sub-object Level 5 — 5 Sub-object Level Cycle — Insert Sub-object Selection Toggle — Ctrl + B Top View — T Transform Gizmo Size Down — - (minus) Transform Gizmo Size Up — = (equals) Transform Gizmo Toggle — X Transform Type-In Dialog Toggle — F12 Undo Scene Operation — Ctrl + Z Undo Viewport Operation — Shift + Z Update Background Image — Alt + Shift + Ctrl + B View Edged Faces Toggle — F4 Viewport Background — Alt + B Virtual Viewport Pan Down — Number pad 2 Virtual Viewport Pan Left — Number pad 4 Virtual Viewport Pan Right — Number pad 6 Virtual Viewport Pan Up — Number pad 8 Virtual Viewport Toggle — Number pad / (slash) Virtual Viewport Zoom In — Number pad + (plus) Virtual Viewport Zoom Out — Number pad — (hyphen) Wireframe / Smooth + Highlights — F3 Zoom Extents — Alt + Ctrl + Z Zoom Extents All — Shift + Ctrl + Z Zoom Extents All — Selected Z Zoom In 2X — Alt + Shift + Ctrl + Z Zoom Mode — Alt + Z Zoom Out 2X — Alt + Shift + Z Zoom Region Mode — Ctrl + W Zoom Viewport In — [ (open bracket), Ctrl + = (equals) Zoom Viewport Out - ] (close bracket), Ctrl + — (hyphen)
Snaps Action Table
Snap To Edge/Segment Toggle — Alt + F10 Snap To Endpoint Toggle — Alt + F8 Snap To Face Toggle — Alt + F11 Snap To Grid Points Toggle — Alt + F5 Snap To Midpoint Toggle — Alt + F9 Snap To Pivot Toggle — Alt + F6 Snap To Vertex Toggle — Alt + F7
Material Editor
Background — B Backlight — L Cycle 3X2, 5X3, 6X4 Sample Slots — X Get Material — G Go Backward to Sibling — Left Arrow Go Forward to Sibling — Right Arrow Go to Parent — Up Arrow Make Preview — P Options — O
Scene Explorer
Close Last Activated Explorer — Alt + Ctrl + P Open Explorer: [Last Used] — Alt + Ctrl + O
Track View
Add Keys — A Apply Ease Curve — Ctrl + E Apply Multiplier Curve — Ctrl + M Assign Controller — C Copy Controller — Ctrl + C Expand Object Toggle — O Expand Track Toggle — Enter, T Filters — Q Lock Selection — Space Lock Tangents Toggle — L Make Controller Unique — U Move Highlight Down — Down Arrow Move Highlight Up — Up Arrow Move Keys — M Nudge Keys Left — Left Arrow Nudge Keys Right — Right Arrow Pan — Ctrl + P Paste Controller — Ctrl + V Scroll Down — Ctrl + Down Arrow Scroll Up — Ctrl + Up Arrow Snap Frames — S Zoom — Alt + Z Zoom Horizontal Extents — Alt + Ctrl + Z Zoom Horizontal Extents Keys — Alt + X Zoom Region — Ctrl + W
Edit Poly
Affect Backfacing — Ctrl + F Align To Grid — G Align To View — V Attach — Shift + A Attach List — Shift + Ctrl + A Auto Smooth — A Bevel Mode — Shift + Ctrl + B Bevel Settings — Ctrl + B Border Level — 3 Break — Shift + B Cap — Alt + P Chamfer Mode — Shift + Ctrl + C Chamfer Settings — Alt + Ctrl + C Collapse — Shift + L Connect — Shift + Ctrl + E Connect Edge Settings — Ctrl + N Constrain to Edges — Shift + X Constrain to Faces — X Create — C Create Shape From Edges — Shift + M Cut Alt + C Detach — Ctrl + D Edge Level — 2 Edit Triangulation Mode — Shift + T Element Level — 5 Extrude along Spline Mode — Alt + E Extrude Mode — E Extrude Settings — Ctrl + E Flip Normals — F Grow Selection — Ctrl + Page Up Hide — H Hide Unselected — Alt + I Hinge from Edge Mode — L Hinge from Edge Settings — Ctrl + L Ignore Backfacing in Selections — Shift + Ctrl + I Insert Vertex Mode — Shift + I Inset Mode — I Inset Settings — Ctrl + I Make Planar — P MeshSmooth — M MeshSmooth Settings — Ctrl + M Object Level — 6 Outline Mode — O Outline Settings — Ctrl + O Polygon Level — 4 Quickslice Mode — Shift + Ctrl + Q Remove — Shift + R Remove Isolated Vertices — Shift + Ctrl + R Remove Unused Map Vertices — Alt + Shift + Ctrl + R Repeat Last Operation — ; (semicolon) Reset Slice Plane — Alt + S Retriangulate — Shift + Ctrl + T Select By Vertex — Alt + V Select Edge Loop — Alt + L Select Edge Ring — Alt + R Shaded Face Toggle — Alt + F Shrink Selection — Ctrl + Page Slice — Shift + S Slice Plane Mode — S Split Edges — Shift + P Target Weld Mode — Shift + Ctrl + W Tessellate — T Tessellate Settings — Ctrl + T Unhide All — Alt + U Use Soft Selection — Ctrl + S Vertex Level — 1 Weld Settings — Ctrl + W
Schematic View
Add Bookmark — B Display Floater — D Filters — P Free All — Alt + F Free Selected — Alt + S Invert Selected Nodes — Ctrl + I Move Children — Alt + C Next Bookmark — Right Arrow Previous Bookmark — Left Arrow Refresh View — Ctrl + U Rename Object — R Select All Nodes — Ctrl + A Select Children — Ctrl + C Select None — Ctrl + D Show Grid — G Toggle Shrink — Ctrl + S Use Connect Tool — C Use Pan Tool — Ctrl + P Use Select Tool — S, Q Use Zoom Region Tool — Ctrl + W Use Zoom Tool — Alt + Z Zoom Extents — Alt + Ctrl + Z Zoom Selected Extents — Z
ActiveShade
Close — Q Draw Region — D Render — R Select Object — S Toggle Toolbar (Docked) — Space
Editable Poly
Bevel Mode — Shift + Ctrl + B Border Level — 3 Chamfer Mode — Shift + Ctrl + C Connect — Shift + Ctrl + E Constrain to Edges — Shift + X Cut — Alt + C Edge Level — 2 Element Level — 5 Extrude Mode — Shift + E Face Level — 4 Grow Selection — Ctrl + Page Up Hide — Alt + H Hide Unselected — Alt + I Object Level — 6 Quickslice Mode — Shift + Ctrl + Q Repeat Last Operation — ; (semicolon) Select Edge Loop — Alt + L Select Edge Ring — Alt + R Shrink Selection — Ctrl + Page Down Target Weld Mode — Shift + Ctrl + W Unhide All — Alt + U Vertex Level — 1
Edit/Editable Mesh
Bevel Mode — Ctrl + V, Ctrl + B Chamfer Mode — Ctrl + C Cut Mode — Alt + C Detach — Ctrl + D Edge Invisible — Ctrl + I Edge Level — 2 Edge Turn — Ctrl + T Element Level — 5 Extrude Mode — Ctrl + E Face Level — 3 Polygon Level — 4 Vertex Level — 1 Weld Selected — Ctrl + W Weld Target Mode — Alt + W
Mesh Select
Mesh Edit Soft Selection — 7
Macro Scripts
Add/Edit Parameters… (TV) — Ctrl + 1 Asset Tracking… — Shift + T Bevel (Poly) — Shift + Ctrl + B Cap (Poly) — Alt + P Chamfer (Poly) — Shift + Ctrl + C Collapse (Poly) — Alt + Ctrl + C Collect Parameters SV — Alt + 3 Collect Parameters TV — Alt + 4 Connect (no dialog) (Poly) — Shift + Ctrl + E Create Camera From View — Ctrl + C Cut (Poly) — Alt + C Extrude along Spline (Poly) — Alt + E Geometry Selection Visibility Toggle — Alt + G Grow Selection (Poly) — Ctrl + Page Hide (Poly) — Alt + H Hide Unselected (Poly) — Alt + I Isolate Selection — Alt + Q Meshsmooth (Poly) — Ctrl + M Parameter Collector — Alt + 2 Parameter Editor — Alt + 1 Parameter Wiring Dialog… — Alt + 5 Render Preset Slot A (Shift + click to save) Render Preset Slot B (Shift + click to save) Render Preset Slot C (Shift + click to save) Render to Texture Dialog Toggle — O Repeat Last (Poly) — ; (semicolon) Slice (Poly) — Shift + Ctrl + Q Smart Scale — R Smart Select — Q Start Parameter Wiring… — Ctrl + 5 Unhide All (Poly) — Alt + U WalkThrough View Mode — Up Arrow Weld (Poly) — Shift + Ctrl + W
Physique
Copy Envelope — Ctrl + C Delete — Ctrl + D Next — Page Down Paste Envelope — Ctrl + V Previous — Page Up Reset Envelopes — Ctrl + E
Unwrap UVW
Break Selected Vertices — Ctrl + B Detach Edge Verts — D, Ctrl + D Edit UVW’s — Ctrl + E Filter Selected Faces — Alt + F Freeze Selected — Ctrl + F Get Face Selection From Stack — Alt + Shift + Ctrl + F Get Selection From Faces — Alt + Shift + Ctrl + P Hide Selected — Ctrl + H Load UVW — Alt + Shift + Ctrl + L Lock selected vertices — Space Mirror Horizontal — Alt + Shift + Ctrl + N Mirror Vertical — Alt + Shift + Ctrl + M Move Horizontal — Alt + Shift + Ctrl + J Move Vertical — Alt + Shift + Ctrl + K Pan — Ctrl + P Planar map faces/patches — Enter Snap — Ctrl + S Texture Vertex Contract Selection — NumPad -, — (minus) Texture Vertex Expand Selection — NumPad +, = (plus, equals) Texture Vertex Move Mode — W Texture Vertex Rotate Mode — E Texture Vertex Scale Mode — R Texture Vertex Weld Selected — Ctrl + W Texture Vertex Target Weld — Ctrl + T Unwrap Options — Ctrl + O Update Map — Ctrl + U Zoom — Alt + Z Zoom Extents — Alt + Ctrl + Z Zoom Extents — Selected Z Zoom Region — Ctrl + X Zoom To Gizmo — Shift + Space
Video Post
Add Image Filter Event — Ctrl + F Add Image Input Event — Ctrl + I Add Image Layer Event — Ctrl + L Add Image Output Event — Ctrl + O Add New Event — Ctrl + A Add Scene Event — Ctrl + S Edit Current Event — Ctrl + E Execute Sequence — Ctrl + R New Sequence — Ctrl + N
FFD
Switch To Control Point Level — Alt + Shift + C Switch To Lattice Level — Alt + Shift + L Switch To Set Volume Level — Alt + Shift + S Switch To Top Level — Alt + Shift + T
NURBS
CV Constrained Normal Move — Alt + N CV Constrained U Move — Alt + U CV Constrained V Move — Alt + V Display Curves — Shift + Ctrl + C Display Dependents — Ctrl + D Display Lattices — Ctrl + L Display Shaded Lattice — Alt + L Display Surfaces — Shift + Ctrl + S Display Toolbox — Ctrl + T Display Trims — Shift + Ctrl + T Local Select Sub-Object By Name — Ctrl + H Select Next in U — Ctrl + Right Arrow Select Next in V — Ctrl + Up Arrow Select Previous in U — Ctrl + Left Arrow Select Previous in V — Ctrl + Down Arrow Select Sub-Object By Name — H Set Tessellation Preset 1 — Alt + 1 Set Tessellation Preset 2 — Alt + 2 Set Tessellation Preset 3 — Alt + 3 Soft Selection — Ctrl + S Switch To Curve CV Level — Alt + Shift + Z Switch To Curve Level — Alt + Shift + C Switch To Imports Level — Alt + Shift + I Switch To Point Level — Alt + Shift + P Switch To Surface CV Level — Alt + Shift + V Switch To Surface Level — Alt + Shift+ S Switch To Top Level — Alt + Shift + T Transform Degrade — Ctrl + X
WeightTable
Select All — Ctrl + A Select Invert — Ctrl + I Select None — Ctrl + D
Particle Flow
Copy Selected In Particle View — Ctrl + C Particle Emission Toggle — ; (semicolon) Particle View Toggle — 6 Paste In Particle View — Ctrl + V Select All In Particle View — Ctrl + A Selected Particle Emission — Shift + ; (semicolon)
ActiveShade (Scanline)
Initialize — P Update — U
Biped
Copy/Paste – Copy — Alt + C Copy/Paste — Paste — Alt + V Copy/Paste — Paste Opposite — Alt + B Fix Graphs — Alt + Ctrl + F Move All — Collapse — Alt + M Play Biped — V Reset All Limb Keys — Alt + K Scale In Transform — Alt + Ctrl + E Set Animation Range — Alt + R Trackbar — Toggle Biped Keys — Alt + T TV Select end of footsteps — Alt + D TV Select entire footstep — Alt + S TV Select start of footsteps — Alt + A
Reaction Manager
Set Max Influence — Ctrl + I Set Min Influence — Alt + I
WalkThrough
Accelerate Toggle — Q Back — S, Down Arrow Decelerate Toggle — Z Down — C, Shift + Down Arrow Forward — W, Up Arrow Left — A, Left Arrow Level — Shift + Space Lock Vertical Rotation — Space Reset Step Size — Alt + [ Right — D, Right Arrow Up — E, Shift + Up Arrow
Edit Normals
Break Normals — B Copy Normal — Ctrl + C Edge Level — Ctrl + 3 Face Level — Ctrl + 4 Make Explicit — E Normal Level — Ctrl + 1 Object Level — Ctrl + 0 Paste Normal — Ctrl + V Reset Normals — R Specify Normals — S Unify Normals — U Vertex Level — Ctrl + 2
Crowd
Solve — S
Hair Styling
Attenuate — Shift + Ctrl + A Brush — Ctrl + B Brush Clump — Shift + Ctrl + 4 Brush Puff — Shift + Ctrl + 3 Brush Rotate — Shift + Ctrl + 5 Brush Scale — Shift + Ctrl + 6 Brush Stand — Shift + Ctrl + 2 Brush Translate — Shift + Ctrl + 1 Clump — Ctrl + M Cut — Ctrl + C Expand Selection — Shift + Ctrl + E Guide — Ctrl + 2 Hide Selected — Shift + Ctrl + H Ignore Back — Shift + Ctrl + B Invert Selection — Shift + Ctrl + N Lock — Shift + Ctrl + L Merge Hairgroups — Shift + Ctrl + = (equals) Pop Selected — Shift + Ctrl + P Pop Zerosized — Shift + Ctrl + Z Puff — Ctrl + P Recomb — Shift + Ctrl + M Reset Rest — Shift + Ctrl + T Root — Ctrl + 4 Rotate — Ctrl + R Rotate Selection — Shift + Ctrl + R Scale — Ctrl + E Select — Ctrl + S Show Hidden — Shift + Ctrl + W Soft Falloff — Shift + Ctrl + F Split Hairgroups — Shift + Ctrl + — (minus) Stand — Ctrl + N Tip — Ctrl + 1 Toggle Collisions — Shift + Ctrl + C Toggle Hairs — Shift + Ctrl + I Translate — Ctrl + T Undo — Ctrl + Z Unlock — Shift + Ctrl + U Verts — Ctrl + 3
Quad Menu Sets
Animation — Alt + Right-click Custom — Shift + Ctrl + Alt + Right-click Custom — Shift + Ctrl + Right-click Lighting | Render — Ctrl + Alt + Right-click Modeling — Ctrl + Right-click reactor — Shift + Alt + Right-click Snap — Shift + Right-click Viewports — V
Сообщение отредактировал shnurok - Среда, 10.04.2013, 16:04
у меня такая проблема,экспортирую деталь из гиганта в макс,кое что убрал с детали,конвертирую обратно в гигант,импортирую на модель а эта деталь которую я редактировал в максе стала просто огромная,как сделать чтоб деталь после экспорта в гигант не увеличивалась в размерах?
kolya43rus, уменьшать в максе. все. у меня тоже увеличивает, но у некорых сохраняется размер. для меня это не проблема, просто я подгоняю в гиганте, всегда уменьшаю до 0.4 и не парюсь
kolya43rus, Я использую конвертер из набора для для гиганта 4.1.9, там все нормально с размерами после экспорта, главное перед экспортом в максе применить Reset Xform.
}I{EKA, спасибо,все сделал как ты сказал,и все получилось.
Добавлено (17.04.2013, 16:36) --------------------------------------------- у меня еще один вопрос,как поставить пивот в то место в которое хочу я,в максе?
Я использую конвертер из набора для для гиганта 4.1.9
}I{EKA, а он нормально работает с 5.0.1?
Добавлено (17.04.2013, 17:02) --------------------------------------------- kolya43rus, очень просто-Hierarchy, affect pivot only, лучше ещё нажать center to object, чтоб пивот сначала по центру стал, а потом двигай его куда хочеш, только потом не забудь выключить affect pivot only, ну и перед конвертом сделай Reset Xform
shnurok, Ну я особо не пользовался им для моделей в 13-й фермер, разве что коллизию этого трактора правил в максе и экспортировал, ну еще навес загонял в макс и редактировал для карты, проблем не было...